top of page

Yes, ik wil dit gaan toepassen: transfermotivatie!

Bijgewerkt op: 14 dec. 2023

Als we het hebben over transfermotivatie tijdens onze trainingen, dan wordt vaak gedacht dat dit gaat over de motivatie van medewerkers om te leren. Dit noemen we leermotivatie. Leermotivatie betekent iets anders dan transfermotivatie. Als je dit artikel gelezen hebt:


  • Snap je het verschil tussen leermotivatie en transfermotivatie

  • Ben je op de hoogte van een aantal inzichten uit wetenschappelijk onderzoek

  • Heb praktische tips om invloed uit te oefenen op transfermotivatie


En natuurlijk: hopen we dat je deze inzichten toepast in je werk (-;


man met een bord met transfermotivatie

Wat is transfermotivatie?


Zoals de titel van de blog al laat zien gaat transfermotivatie over de wil van de deelnemer om dat wat is aangeleerd tijdens een training toe te passen in het werk. Transfermotivatie is een van de hefbomen die zorgt voor effectieve trainingen. En een belangrijke. Want als een deelnemer niet enthousiast is om de nieuwe kennis en vaardigheden te implementeren, dan gaat het ook niet gebeuren. Dit is dus anders dan leermotivatie: de motivatie om te leren. Als een medewerker enthousiast inschrijft voor allerlei trainingen en actief meedoet tijdens de bijeenkomsten. Betekent het niet automatisch dat deze medewerker ook gemotiveerd is om het geleerde toe te passen in het werk.


Een aantal inzichten uit onderzoek


Welke conclusies worden er getrokken in onderzoeken over motivatie en transfermotivatie.

  • Er zijn verschillende vormen van motivatie: extrinsieke geforceerde motivatie, extrinsieke autonome motivatie en intrinsieke autonome motivatie.

  • Al deze vormen hebben invloed op de effectiviteit van een training.

  • Onze motivatie schommelt continu, er zijn pieken en dalen.

Wil je meer van deze wetenschappelijke inzichten? Of vind je het leuk om hier dieper in te duiken? Bestel dan het boek van Ina Weinbauer-Heidel: "What makes training really work"


Tips om de transfermotivatie van deelnemers hoog te houden


Hartstikke leuk die wetenschappelijke inzichten, maar wat kun je hier mee? Hieronder vind je drie tips zodat je deelnemers massaal roepen: Yessss, ik wil dit toepassen in mijn werk!


Maak de opbrengsten voor de deelnemer duidelijk


De beroemde: what's in it for me? Wie kent 'm niet. Vaak gaan we er vanuit dat het wel helder is voor de deelnemers wat een training gaat opleveren. Maar of het duidelijk is, is maar de vraag. Daarom is het advies: besteed hier aandacht aan! Dit kun je doen op meerdere momenten, voor en tijdens een training. Bijvoorbeeld in de communicatie vooraf, tijdens een intakegesprek of de aftrap van een leerprogramma. En zelfs voordat je een nieuw onderdeel van een training aftrapt. Hier een voorbeeld:

‘Je krijgt stappen aangereikt waardoor je tijdens telefoongesprekken makkelijker in staat bent om tot snelle besluitvorming te komen.’ ‘Oh, wat handig! Daar heb ik iets aan, want het duurt vaak lang bij mij.’ Deze relevantie prikkelt ook de nieuwsgierigheid: ‘Wat zullen die stappen dan zijn?’ Ook de voordelen wat het je oplevert als je het toepast in het werk kun je blijvend herhalen: 'Je handelt telefoongesprekken sneller af, waardoor je meer tijd over hebt voor X,Y,Z!'

Een andere manier: werk met testimonials! Hieronder vind je een testimonial van een oud-deelnemer aan onze Transfer Fast Track. Deze verzamelen wij om dit vervolgens vooraf met een nieuwe groep te delen. Lees het eens door en bedenk je: wat doet dit met de transfermotivatie van een nieuwe groep?


De kracht van de Transfer Fast Track is dat je meteen voor in je eigen training een quick win te pakken hebt, om zo meer leerrendement te bereiken in het werk van je deelnemers. Zo ben ik aan de slag gegaan met het idee om een leidinggevende ook mee te laten schrijven aan de introductietekst van een workshop. Dus niet alleen vertellen wat je gaat doen in de workshop zelf, maar vooral waar de winst ‘m in zit ná het volgen van deze workshop en wat er van jou als medewerker wordt verwacht. Marieke van der Pluijm - Adviseur Leren & Ontwikkelen bij de Politie

Speel in op de behoefte aan autonomie van deelnemers


Ik wil dit doen omdat IK het wil. Autonomie is een van de drie aangeboren psychologische basisbehoeften volgens de theorie van Deci en Ryan. Ik merk het ook bij mezelf als je mij keuzevrijheid geeft dan ontstaat er veel meer energie dan wanneer mij iets wordt opgelegd. Een voorbeeld: als ik thuis weer eens een schop onder mijn kont krijg omdat ik overal spullen laat slingeren en het verzoek krijg om dat ff op te ruimen (-; Dan denk ik: 'Dikke doei! Dat doe ik wel op een moment dat ik dat wil!' Vast herkenbaar... Hoop ik.

Je kunt op verschillende manieren inspelen op de autonomie van deelnemers. Zo kun je vooraf de deelnemers een eigen vraagstuk laten kiezen waar ze aan willen werken tijdens de training. Tijdens de training kun je de deelnemers de keuze geven met welk scenario ze willen oefenen in een rollenspel. En aan het eind kun je keuzevrijheid bieden in welke werkplekopdrachten iemand wil gaan doen.

Versterk het verantwoordelijkheidsgevoel van de deelnemers


Aan het eind van een training is de transfermotivatie vaak het hoogst. Het is slim om daar gebruik van te maken. Dit kun je doen door de deelnemers hele concrete acties te laten formuleren over wat ze gaan doen, dit noemen we transferplanning. Dat is een andere hefboom trouwens (-; Tijdens deze oefening kun je het verantwoordelijkheidsgevoel van de deelnemers beïnvloeden. Want alleen als zij iets anders gaan doen in het werk, gaat er ook iets veranderen. Daarbij is het belangrijk om te letten op je taal. Niet: ‘Je moet dit gaan doen…’ Wel: ‘Wat een goed idee! Ik ben heel benieuwd wat het teweeg gaat brengen als je dit gaat uitproberen in je werk!’ Deze boodschap komt heel anders over. Niet: “Het management heeft besloten dat…’ Wel: ‘Het management vindt het belangrijk dat jullie het meeste uit deze training halen, voor jezelf en voor de organisatie…’

Now it’s your turn

Een artikel dat je aanzet tot actie. Dat zou toch wel heel vet zijn! Heb je nog twee minuten? Denk dan eens na over de volgende vragen:

  • Wat vond je het meest interessant uit dit artikel?

  • Is er iets voorbijgekomen waar je nu al iets mee kunt in je werk?

  • Wat zou het jou opleveren als je daarmee aan de slag gaat?


Bepaal aan de hand hiervan welke kleine mini stap je wilt gaan zetten. Want alleen jij zorgt ervoor dat dit een artikel wordt met transfersucces. Zet 'm op (-;


Man die je aanmoedigt om tot actie over te gaan

93 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page