top of page

Ik blijf doorzetten, ook bij tegenslag: transferwilskracht

Bijgewerkt op: 6 jan.

Als je kijkt naar de definitie van transfer dan zou je kunnen zeggen dat transfer heeft plaatsgevonden als iemand het geleerde heeft toegepast in het werk. Maar dat is natuurlijk niet ons doel. We willen dat een medewerker het geleerde blijft toepassen. En daar heb je wilskracht voor nodig. Zeker als je motivatie wegzakt. Als je dit artikel leest:


  • Snap je het verschil tussen transfermotivatie en transferwilskracht

  • Ben je op de hoogte van een aantal inzichten uit wetenschappelijk onderzoek

  • Borrelen er steeds meer ideeën op om zo min mogelijk wilskracht van medewerkers te verspillen


En natuurlijk: hopen we dat je deze inzichten toepast in je werk (-;


Transferwilskracht

Het verschi tussen transfermotivatie en transferwilskracht

In onze trainingen krijgen we vaak de vraag of transfermotivatie en transferwilskracht niet hetzelfde is. Ons antwoord: het is echt iets anders. Door wetenschappelijk onderzoek weten we:


  • Als je echt gemotiveerd en gefocust bent heb je geen wilskracht nodig

  • Als je motivatie wegzakt komt het aan op je wilskracht 

  • Je hebt maar een beperkte hoeveelheid wilskracht per dag 

  • Je kleine emmertje wilskracht raakt snel op iedere keer als je ergens moeite voor moet doen of zelfs een simpele keuze moet maken


Dus als deelnemers niet denken: 'Yes, ik wil dit toepassen!' Sta je eigenlijk al 2-0 achter. En als ze te veel afleiding hebben in het werk of thuis, is de kans groot dat ze het wel proberen, maar terugvallen in oud gedrag.


Wilskracht is dus echt iets anders dan motivatie. Je hebt wilskracht nodig om je doelen te bereiken op de momenten dat je motivatie wegzakt en als het even tegenzit.


Uit onderzoek blijkt: onze hoeveelheid wilskracht is beperkt

Uit meerdere onderzoeken van Roy Baumeister blijkt dat we maar een beperkte hoeveelheid wilskracht beschikbaar hebben per dag. Elke keuze die je moet maken zorgt voor minder wilskracht. Het liefst besteed je dit natuurlijk aan die dingen die belangrijk voor jou zijn. Zoals gezond eten of elke dag actief bewegen. Maar dat gaat niet elke dag. Want je komt voor allerlei keuzes te staan. Denk aan:


Een stroef verlopende online teammeeting in de ochtend waar je liever niet bij wilt zijn. Toch niet dat stukje taart pakken als een jarige collega wil trakteren. Een appje van thuis dat er iets niet goed gaat terwijl je aan het werk bent.


Deze cognitieve conflicten kosten steeds een beetje van jouw wilskracht. Hoe meer van dit soort gebeurtenissen, hoe lastiger het wordt om in de avond gezond te eten of de voorgenomen hardloopsessie te doen. Eten bestellen en op de bank belanden met Netflixen maken meer kans. Je wilt dus eigenlijk voorkomen dat je wilskracht opraakt. Zodat er voldoende overblijft voor de dingen die ertoe doen.


Wat betekent dit voor onze trainingen?


Invloed uitoefenen op transferwilskracht

Er zijn verschillende manieren om invloed uit te oefenen. De meest eenvoudige, is om je deelnemers aan hun doelen te helpen herinneren. Liever niet van die onpersoonlijke herinneringen, dat wekt eerder irritatie op. Liever iets verfrissend of unieks. Denk aan een gadget die je elke dag in je werk gebruikt. Ook transfernieuws is een leuke manier om elkaar als groep te blijven inspireren.


De tweede manier is om meer aandacht te besteden aan de toepassing. Dus in plaats van meteen een nieuw trainingsblok bied je een terugkomsessie aan. Tijd voor reflectie. Delen van praktijkervaringen. Uitwisselen over de obstakels en hoe je die kunt overwinnen. Kortom: het geleerde versterken en elkaar inspireren met nieuwe toepassingsmogelijkheden.


Tot slot kun je de deelnemers ook leren om strategieën toe te passen om hoog in je motivatie te blijven. Dan hebben ze geen wilskracht nodig. Lees hier meer over transfermotivatie. Denk ook eens aan aan het wegnemen van verleidingen op de werkvloer. Of dat je deelnemers leert om beter om te gaan met stressvolle situaties.


Wil jij jezelf verdiepen in de 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit van Ina Weinbauer-Heidel om de impact van trainingen te verhogen? Bekijk dan ons aanbod. Of bestel het boek: 'What makes training really work'

Now it’s your turn 

Een artikel dat je aanzet tot actie. Dat zou toch wel heel vet zijn! Heb je nog twee minuten? Denk dan eens na over de volgende vragen:


  • Wat vond je het meest interessant uit dit artikel?

  • Is er iets voorbijgekomen waar je nu al iets mee kunt in je werk?

  • Wat zou het jou opleveren als je daarmee aan de slag gaat?


Bepaal aan de hand hiervan welke kleine mini stap je wilt gaan zetten. Want alleen jij zorgt ervoor dat dit een artikel wordt met transfersucces. Zet 'm op (-;



Man motiveert je voor toepassing

70 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page