top of page

Yes, ik kan dit: geloof in eigen kunnen

Bijgewerkt op: 6 jan.

Er zijn altijd deelnemers die vol vertrouwen de training verlaten: 'Yes, ik kan dit! Het gaat mij lukken om dit onder de knie te krijgen.' Dat noemen we geloof in eigen kunnen of zelfeffectiviteit. Zelfeffectiviteit iets anders dan zelfvertrouwen hebben. Als je dit artikel gelezen hebt:

  • Snap je het verschil tussen zelfvertrouwen en zelfeffectiviteit

  • Ben je op de hoogte van een aantal inzichten uit wetenschappelijk onderzoek

  • Borrelen er steeds meer ideeën op om invloed uit te oefenen op het geloof in eigen kunnen van deelnemers


En natuurlijk: hopen we dat je deze inzichten toepast in je werk (-;


Geloof in eigen kunnen

Wat is geloof in eigen kunnen?

Bij geloof in eigen kunnen gaat het over je eigen inschatting of je het gewenste gedrag onder de knie kunt krijgen. Of je een nieuwe of lastige situatie mee gaat maken in je werk, jij gelooft dat je het wel gaat redden. Zelfeffectiviteit is dus veel specifieker dan zefvertrouwen doordat het gericht is op een doel, situatie en taak. Zorgen dat iemand in algemene zin meer vertrouwen in zichzelf krijgt is uitdagend. Dat vraagt om veel meer dan een training. Uit onderzoek weten we dat we tijdens een training wel in staat zijn om het geloof in eigen kunnen voor een specifieke taak te stimuleren #HoeDan?


4 manieren om het geloof in eigen kunnen te verhogen

Vanuit het onderzoek van Albert Bandura zijn er 4 manieren die een positieve invloed uitoefenen op de zelfeffectiviteit van deelnemers, dat zijn:

  • directe ervaringen

  • indirecte ervaringen

  • aanmoedigingen

  • emoties omvormen


Directe ervaringen maken het meest impact

Met directe ervaringen bedoelen we dat je als deelnemer zelf hebt kunnen ervaren hoe je handelt in een werksituatie. Door succesvolle ervaringen geloof je ook eerder dat je jezelf in andere uitdagende situaties goed staande kunt houden. Een negatieve directe ervaring zorgt voor het tegenovergestelde effect. Deelnemers gaan twijfelen en vermijden eerder soortgelijke situaties in de toekomst. Daarom is het belangrijk om tijdens de trainingen veel oefenmogelijkheden aan te bieden. Niet maar een keer, maar meerdere. En start daarbij met eenvoudige oefeningen. Maak het vervolgens steeds een beetje uitdagender.

Indirecte ervaringen zorgen ook voor zelfeffectiviteit

Door te kijken naar succes ervaringen van anderen groeit ook het geloof in je eigen kunnen van de deelnemer. Dit werkt vooral zo als je jezelf kunt identificeren met de persoon. Hoe meer we geloven dat we gelijk zijn hoe groter de impact. 'Als zij het kan, dan kan ik het ook!' Dit kun je trouwens ook toepassen in het werk: door collega's te observeren die de vaardigheid al beheersen bijvoorbeeld.

Jezelf aanmoedigen of aangemodigd worden helpt ook

Het helpt als iemand die een taak zelf goed kan uitvoeren tegen jou zegt dat je het ook kunt. Dat werkt beter dan wanneer iemand die het zelf niet kan dat tegen jou zegt. Ook kun je jezelf aanmoedigen. Carol Dweck geeft hier een waardevol inzicht over ‘The power of yet’. Gun jezelf het leerproces. Als iets nu niet lukt, betekent dit niet dat het je nooit gaat lukken. Zeg dan tegen jezelf: ‘Ik kan het NOG niet.’ In plaats van 'Ik kan het TOCH niet!'

Onderbuikgevoelens spelen een grote rol bij zelfeffectiviteit

Emoties spelen ook een belangrijke rol in het bevorderen van het geloof in eigen kunnen van deelnemers. Zo kan een belemmerende gedachte over iets wat je lastig vindt er al voor zorgen dat je:

  • pijn in je buik krijgt;

  • het gevoel hebt dat je keel dichtgeknepen wordt;

  • je hartslag omhoog schiet.


Dit verlaagt het geloof in eigen kunnen. Dit kan een vicieuze cirkel worden met steeds sterkere lichamelijke reacties en psychologische emoties. Het is dus aan te raden om aandacht te besteden aan onderbuikgevoelens en hoe je deze anders kunt interpreteren. En ook hier werkt het de andere kant op. Als je fijne gevoelens ervaart werkt dit bevorderend. Misschien raak je dan ook wel verslaafd aan de energie die je elke keer krijgt waardoor je steeds en steeds meer wilt.

Wil jij jezelf verdiepen in de 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit van Ina Weinbauer-Heidel om de impact van trainingen te verhogen? Bekijk dan ons aanbod. Of bestel het boek: 'What makes training really work'

Now it’s your turn

Een artikel dat je aanzet tot actie. Dat zou toch wel heel vet zijn! Heb je nog twee minuten? Denk dan eens na over de volgende vragen:

  • Wat vond je het meest interessant uit dit artikel?

  • Is er iets voorbijgekomen waar je nu al iets mee kunt in je werk?

  • Wat zou het jou opleveren als je daarmee aan de slag gaat?


Bepaal aan de hand hiervan welke kleine mini stap je wilt gaan zetten. Want alleen jij zorgt ervoor dat dit een artikel wordt met transfersucces. Zet 'm op (-;


Aanmoedigen voor transfer

37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page