top of page

Een dief van je portemonnee

Bijgewerkt op: 6 jan.

Stel je voor dat je lekker op een terrasje zit. “Eigenlijk wil ik even naar de bar lopen om iets te bestellen, maar wat te doen met mijn spullen...” Nou, wij hebben de oplossing voor je. Als je dit artikel gelezen hebt: 

 

  • snap je de link tussen deze situatie en het thema transfer 

  • heb jij de oplossing gevonden voor dit probleem 

  • ga jij deze oplossing voortaan altijd meenemen in je L&D-adviezen  


Er was eens een typische strandganger...


Even terug naar dat terras. Stel nou dat er een dief voorbij loopt en je spullen pakt... Dan zouden de buren toch wel iets zeggen? Toch? Stel je voor dat dit 20x zou gebeuren: jouw spullen liggen op het tafeltje en een vreemdeling pakt jouw spullen. Hoe vaak denk je dan dat je buren er iets van zouden zeggen?  


aanspreken van de dief

Het onderzoek van Thomas Moriarty geeft inzicht


In dit onderzoek legt een strandganger zijn handdoek naast een ander, laten we ze buren noemen, op het strand. Na een tijdje muziek luisteren loopt de strandganger richting zee. Zonder zijn spullen. Die liggen nog op de handdoek. Er komt een dief voorbij en die pakt de spullen. Wat denk jij: hoeveel buren grijpen in? 


Slechts vier van de twintig keer grijpen de buren, random testpersonen, in. Wow! Dat is maar 20%. Schrikbarend weinig dus.  


een dief pakt spullen van tafel

Gelukkig is de strandganger in dit voorbeeld een onderzoeker. In een tweede onderzoeksopzet ontdekken ze dat het ook anders kan: negentien van de twintig testpersonen grepen in. Dat is dus 95%! Een stijging van 75% #HoeDan 


wil je even op mijn spullen letten?

Nou... Het antwoord. Voordat de strandganger naar de zee toe gaat, vraagt hij aan de buren 'Wil jij even op mijn spullen letten? Ik ga zwemmen!' De testpersonen stemden hiermee in. 95% van de testpersonen confronteerden in dit geval de dief, eisten uitleg en het gebeurde zelfs dat ze de dief staande hielden met brute kracht. Wow, wat een verschil! Die tip kun je vast meenemen voor de volgende keer op een terrasje of op het strand. 


Maar wat is de link met het thema transfer?


Wij mensen hebben de behoefte om consistent te zijn. Als ons iets gevraagd wordt en we stemmen toe, dan willen we ons hier ook aan houden: walk the talk.


Waarom is consistent zijn zo belangrijk voor ons? Het is een sociale norm. Als je jezelf aan je woord houdt ben je consistent en word je gezien als betrouwbaar. Mensen die niet doen wat ze zeggen worden gezien als onbetrouwbaar. En als je niet te vertrouwen bent is de kans groot dat je niet geaccepteerd wordt in een groep. En laat dat nou net onze grootste angst zijn.


Consistent willen zijn is zo'n krachtig verschijnsel dat we het ook in kunnen zetten in ons vakgebied.


  • Door het management uit te laten spreken wat ze verwachten van medewerkers zijn ze dus eerder geneigd om hieraan te voldoen.

  • Door collega's uit te laten wisselen wat ze na de training gaan toepassen in het werk zijn ze eerder geneigd om dit te doen.

  • Door in de beschrijving van de training al te verhelderen wat het gewenste gedrag in het werk is gaan medewerkers hier al meer van laten zien.


Alleen het werkt dus ook andersom. Als het management een andere boodschap uitdraagt wordt het verwarrend. Als de collega's in het werk niet openstaan voor de verandering wordt het een moeizaam proces. En als er in de trainingsbeschrijving alleen maar leerdoelen en geen gedragsdoelen staan zal het waarschijnlijk niet zoveel teweegbrengen.


12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit


Dit artikel is tot stand gekomen op basis van het gedachtegoed van Ina Weinbauer-Heidel: 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit. Dit zijn de belangrijkste voorspellers of een training effectief gaat zijn. En factoren waar we invloed op hebben. Voor de transferexperts onder ons: dit artikel heeft raakvlakken met de volgende hefbomen:


  • 4. heldere verwachtingen

  • 10. steun van collega's

  • 11. steun van leidinggevenden

  • 12. transferverwachtingen in de organisatie


Conclusie: transferverwachtingen uitspreken!


Dus, hoe krijg je vreemde mensen zover om op je spullen te letten terwijl je naar het toilet gaat? Door je verwachtingen uit te spreken: 'Wil jij even op mijn spullen letten?' En instemming te krijgen: 'Yes, dat ga ik doen!'


In ons vakgebied kunnen we onze drang naar consistent zijn benutten. Al is het door helder uit te spreken richting medewerkers wat je na afloop van een training verwacht te zien in het werk. Je bent een dief van je portemonnee als je dit niet gaat uitproberen. In je werk dan hè (-;


Wil jij jezelf verdiepen in de 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit van Ina Weinbauer-Heidel om de impact van trainingen te verhogen? Bekijk dan ons aanbod. Of bestel het boek: 'What makes training really work'

Now it’s your turn


Een artikel dat aanzet tot actie. Dat zou toch wel heel vet zijn! Heb je nog twee minuten? Denk dan eens na over de volgende vragen:

  • Wat vond je het meest interessant uit dit artikel?

  • Is er iets voorbijgekomen waar je nu al iets mee kunt in je werk?

  • Wat zou het jou opleveren als je daarmee aan de slag gaat?


Bepaal aan de hand hiervan welke kleine mini stap je wilt gaan zetten. Want alleen jij zorgt ervoor dat dit een artikel wordt met transfersucces.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page